Skemad næhh nej mor

24. juni 2010

Alder:
7 mdr.

Skemad næhh nej mor

Hej Helen.

Jeg er helt ny her på siden, men har fulgt med de sidste måneder her inde. Jeg syntes du kommer med så mange gode ting, på en rar og venlig måde. Så nu vil vi også spørge dig til råds.

Vi har en dejlig dreng på 7,5 måned - født 12/11-09 3860 g og 53 cm, ved en normal ukompliceret fødsel, 12 dage over tid. Han er nu 10,1 kg og længden er ikke lige opdateret, men er fin stor.

Han har allerede 4 tænder (sidst tand er lige brudt frem), kravler og rejser sig på knæene ved ALT :) Han er MEGET aktiv, bestemt, nysgerrig og viser tydeligt følelser. Han er mest kæphøj over for andre, når han sidder på mors skød ;-)

Han startede med skemad da han var 4,5 mdr næsten 5. Han er ammet 6 mdr - hvor han derefter ikke ville have bryst mere.. så han får Nan 2 med velbehag.

Nå men problemet er at han ikke er særlig interesseret i anden mad end flasken - og vi har bare prøvet SÅÅÅ mange ting/ mos/grød. Han får grød/mos 3 gange dgl - morgen frokost og aften.

Vores dag ser CA sådan ud
4.30-5.30=flaske, spiser 140/160 ml.
7-8=op

8-9= grød(ris,hirse, havre, øllebrød, med uden frugtmos har oss prøvet A38 med frugtmos)

10/10.30= Mme 140-180 ml
sover= 10-11.30 eller 10.30-12

Op 11.30/12.00

Grød: kl 12-13 ( igen prøves forskellige grød arter, også fler/fuldkornsgrød, med alt muligt, enten hjemmelavet eller købt frugtmos)

14.30/ 15.00= ud og sove efter flaske på 160/180 ml

Sover til 16.30 ca.

Aftensmad mellem 17.30 og 18.00 ( vores mad hvis han kan spise det) ellers kartoffelmos, grøntsagsmos, med kød osv. Flaske bagefter ca 150 ml.

kl. 20 ca 180/200 Vælling. Go nat. (vågner mange gange i løbet af natten, ...

Annonce

... men det må vi tage i et andet brev hehe)

Under måltiderne, i højstolen kigger han alle andre veje end på mig (tror det er bevidst), åbner kun munden de første 2 gange, klynker og virker utilfreds - og skal nødes meget syntes jeg. han er go til vand af kop. Føler jeg skal presse ham lidt, for han overhovedet får lidt skemad. Han virker som om han ikke har "tid" til at spise. Han vrænger ofte næse af maden.

Om aftenen får han en flaske efter aftenamaden, og selvom han ikke har spiser særlig meget skemad, kværner han lige en hel flaske bagefter så han er jo "sulten". Nogen gange syntes jeg allerede han begynder at "småklynke" bare han ser hans tallerken. Og det gør mig ked af det, for kunne jo ikke finde på at tvinge maden i halsen på ham. Nogle dage er han lige i hopla og spiser rigtig fint skemad, men det er måske 1 gang i ugen.

Han vil gerne have lidt rugbrødshapser, ostehaps - men mister hurtigt interessen.

Han bider hårdt i alt, så tør ikke give ham rugbrødsbjælker, gulerod, agukestænger pga kvælningsfare eller generelt noget kan kan tygges stykker af - er det mig der er pyller eller??? han reagere samme måde med blendet mad og mad jeg kun lige moser med gaffel.

Må vi holde 4-7 dages mos/grød pause for at kunne starte på en frisk?? eller har du nogle gode råd forklaringer?? Har jeg mon skræmt ham med min "entusiasme" for at han skal spise skemad?? Gør vi noget forkert?
Jeg vil så gerne alt godt for ham og syntes ikke flaske flaske flaske er holdbart for en basse som ham.

Undskyld det laaannngggee brev, men tænker du bedste kan vurdere situationen hvis det hele er med.

Mange hilsner
Magnus´s Mor og Far.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg